België kan niets doen tegen de hitte omdat het dan beton moet verwijderen
Federaal minister van Klimaat Jean-Luc Crucke vreest dat ons land geen maatregelen kan nemen tegen de hitte. ‘Dat zou betekenen dat er beton verwijderd moet worden.’

‘We moeten burgers beschermen tegen de hitte’, beseft Crucke. ‘We weten wat we moeten doen: verharding verwijderen en onze leefomgeving vergroenen. In de praktijk zet ons dat voor een onmogelijke opdracht: verharding verwijderen en onze leefomgeving vergroenen.’
‘Alle beleidsniveaus worden met deze machteloosheid geconfronteerd’, geeft Crucke aan. ‘Ze willen iets doen tegen de hitte, maar dat blijkt in de praktijk volstrekt onhaalbaar. Zo wou een stad een plein voor een stukje ontharden, maar kwam tot de vaststelling dat er dan tegels moesten worden verwijderd. Dan houdt het onmiddellijk op natuurlijk.’
‘Sommige besturen gaan zelfs erg ver in hun denkproces’, vertelt Crucke. ‘Een gemeente wou bomen planten in een straat. Dat is niet eens alles. Daardoor zou tien procent van de parkeerplaatsen sneuvelen. Ik heb zelfs weet van een stad die eraan dacht om bomen te laten staan. Het moet wel realistisch blijven.’









