Rudi Garcia verkiest zichzelf boven Vanaken

Bondscoach Rudi Garcia heeft bevestigd dat hij ook tijdens de WK-wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland geen beroep zal doen op Hans Vanaken als basisspeler. Garcia ziet meer in een middenveld met De Bruyne, Tielemans en Garcia.

(c) Wikimedia Commons

‘De keuze is geen keuze tegen Hans’, benadrukt Garcia. ‘Je moet zelfs al voor een beroepsonrustzaaier een rotslecht karakter hebben om dat ervan te maken. De keuze voor Rudi is een positieve keuze die ingegeven is door tactische details die ik helaas voor de match niet kan prijsgeven. Hans is het slachtoffer van de weelde op het middenveld. Een trainer moet nu eenmaal moeilijke knopen doorhakken. Dat is alles.’

Garcia wil het verder niet over Vanaken hebben, wel over Garcia die zich volgens de bondscoach de afgelopen dagen almaar feller in de kijker begon te spelen. ‘Ik zie iemand die de groep goed kent, een leidersfiguur, een persoonlijkheid met veel ervaring en een man die tactisch bijzonder sterk is. Dat laatste associëren velen niet met hem. Dat is omdat ze hem niet kennen.’

Tegen zijn zin gaat Garcia verder in op de kwestie-Vanaken. ‘Het klopt dat Hans nauwelijks een match voor de Rode Duivels heeft gespeeld, laat staan dat hij veel wedstrijdminuten heeft gemaakt op een internationaal toernooi. Zelfs de voorbije matchen speelde hij nauwelijks. Tja, dan is het niet raar dat een coach liever voor zekerheid kiest.’

‘Hij is behendig in het beantwoorden van lastige vragen. Er wordt ook meer over hem gepraat in de pers en ik voel dat hij daar goed mee omgaat’, aldus de bondscoach over Garcia. ‘Of het schijn is, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Het zou me wel sterk verbazen.’

Op dezelfde persconferentie krijgt Garcia de vraag of hij het terecht vindt dat de bondscoach hem boven Vanaken verkiest. ‘Dat is een keuze van de bondscoach. Daar heb ik geen zeggenschap in. Al vind ik het natuurlijk een hele eer dat de bondscoach zo veel vertrouwen in mij heeft.’

‘Kijk, dat bedoel ik dus. Ik zou zulke antwoorden in deze omstandigheden niet beter kunnen geven’, aldus een glunderende bondscoach.