Rik (69) organiseert vanmiddag marathon voor hartpatiënten om te bewijzen dat het wel meevalt met het klimaat
door The Vremde Mirror
Voor het eerst in een maand vindt er een sportevenement in Vlaanderen plaats dat niet wordt georganiseerd door Golazo. De 69-jarige Rik organiseert vanmiddag in Leuven een marathon waar alleen hartpatiënten aan mogen deelnemen. Zo wil hij laten zien dat het wel meevalt met het klimaat.

‘Het is een keertje tien dagen dertig graden of meer in juni aan één stuk en dat ligt meteen aan de klimaatverandering’, schudt Rik het hoofd. ‘Mocht het nu in juni meerdere keren tien dagen aan een stuk dertig graden of meer zijn, kun je beginnen denken dat er structureel iets speelt. Tot dan is elk bericht over klimaatverandering loze bangmakerij.’
Rik bestrijdt ook dat je in deze temperaturen niets kunt doen. Daarom organiseert hij vanmiddag in Leuven een marathon voor mensen met een hartkwaal. ‘De marathon start om 14 uur, tenzij het dan nog geen 35 °C is. Dan start de race om 15 of 16 uur. Aan de wedstrijd gaat een grondige medische screening vooraf. Uiteraard. Je moet kunnen bewijzen dat je een hartprobleem hebt.’
‘Het parcours is volledig op maat van de deelnemers’, belooft Rik. ‘Er zijn geen bevoorradingsposten en de bomen die we niet hebben kunnen kappen, zijn afgeschermd met hekken zodat deelnemers niet kunnen profiteren van schaduw. Ze kunnen wel even uitblazen wanneer nodig. We hebben langs het parcours enkele uitgestrekte betonvlakten voorzien.’
‘Louter voor de volledigheid moet ik toevoegen dat deelnemers die worden betrapt op drinken of het gebruik van zonnecrème per direct uit de race worden gezet’, zegt Rik. ‘Daar komt bij dat het wedstrijdreglement tot de start kan wijzigen. Mochten het KMI of andere wetenschappers nog tips hebben tegen de warmte, kunnen die als verboden handelingen worden toegevoegd.’
Verschillende cardiologen vinden het evenement een gevaarlijk idee. Volgens Rik is dat het bewijs dat de klimaathysterie te hard is doorgeslagen. ‘Vroeger waren artsen gewoon artsen. Nu zijn ze blijkbaar ook klimaatwetenschappers.’
Rik zelf loopt overigens niet mee: ‘Het moet wel verantwoord blijven.’
